Danmarks bedste madblogger?
Det er næppe gået nogen forbi i madblogossfæren, at FDB har taget initiativ til en konkurrence, der efter sigende går ud på at kåre danmarks bedste madblogger.
Der er nogen, der har været så venlige at nominere min blog til konkurrencen. Jeg aner ikke, hvem det er, men tusind tak for komplimentet. Jeg må imidlertid skuffe den søde sjæl og meddele, at som andre bloggere også allerede har meldt ud, så ønsker jeg heller ikke at deltage i konkurrencen.
Flere andre har kritiseret konkurrencekonceptet, der handler om at få flest stemmer fra ens “fans”. Der er godt nok koblet et dommerpanel på, der så efterfølgende skal tage stilling til, hvem der så er “bedst” af de mest populære.
For mig at se havde det været mere logisk og interessant, hvis man havde byttet om på rækkefølgen og ladet dommerpanelet komme ind fra starten. Hvis de havde udvalgt 5-10 stykker ud fra de opstillede kriterier og herefter bedt folk om at stemme.
Ikke at jeg ville forvente at klare mig specielt godt under nogle omstændigheder, men det andet svarer til, hvis man skulle vælge danmarks bedste trykte magasin, og så først så på hvem der havde flest læsere og bagefter lod et dommerpanel vælge blandt dem. Jeg tvivler på, at resultatet i mine øjne ville være et kvalificeret og sagligt bud, der kom ud af en sådan konkurrence.
Konkurrencer kan være meget skægge, men som regel bunder de i kommercielle interesser, der ikke har så meget med konkurrencen at gøre. FDB udtaler, at alle de ansatte bare er så tossede med mad, at de slet ikke kunne lade være. Det er selvfølgelig dejligt at høre, men jeg ville nu foretrække, hvis de fik nogle bedre varer på hylderne først.
Hej Rasmus
Det er helt i orden, at du ikke har lyst til at deltage. Men jeg vil nu lige sætte lidt flere ord på vores baggrund for at gennemføre konkurrencen.
Jeg ved, det kan være svært at kende forskel på FDB og Coop – men det er altså ikke helt det samme, og det har også noget at skulle sige for vores baggrund.
Coop er en dagligvarevirksomhed, som FDB ejer. FDB er en af Danmarks største foreninger med 1,7 mio. medejere. Vi arbejder for at skabe mest mulig værdi for vores medlemmer, bl.a. gennem økonomiske medlemsfordele og en række samfundsnyttige aktiviteter, herunder Madpyramiden (se http://www.madpyramiden.dk), Samvirke (www.samvirke.dk), http://www.viskalspise.dk, og en lang række andre aktiviteter. Vi bestemmer ikke over varerne på hylderne i Coop, men til gengæld kan vi gøre så meget andet godt, både sammen med Coop og alene.
Danmarks bedste madblogger har vi lavet alene. Det har vi gjort, fordi vi gerne vil sætte mere fokus på danske madblogs i vores medier (Samvirke og Vi skal spise). I forlængelse af konkurrencen kommer vi til at gøre flere andre ting, bl.a. vise madblogsne frem på viskalspise.dk. Det har ikke noget med kommercielle interesser at gøre – men handler om, at vi gerne vil have danskerne til at bruge mere tid på at tale om mad. For taler de mere om mad, så laver de mere mad – og spiser sundere. Det er vores mål med konkurrencen.
Vi har modtaget kritik af afstemningsformen fra et par stykker, og derfor har vi valgt at ændre formen, ud fra de forslag vi fik fra andre madbloggere (afstemning efterfulgt af dommerpanel). For vi er bestemt ikke ude på at genere nogen – tværtimod.
I efterået vil vi naturligvis evaluere formen, og hvis vi gentager konkurrencen, fx næste år, vil jeg tage din holdning til rækkefølgen med i overvejelserne. Samtidig vil jeg nu også sige, at vi har modtaget rigtigt mange positive tilbagemeldinger også, så først og fremmest er vi bestyrket i vores tro på, at vi i grove træk har den rette form.
Indtil da håber jeg, at du glæder dig over nomineringen – sådan en konkurrence er i hvert fald med til at få folk til at rose hinanden. Og efter min mening er der mange fantastiske madblogs herhjemme, som alle fortjener mere ros!
Venlig hilsen
Morten
Digital chef, FDB
Hej Morten,
Tak for din kommentar. Og beklager sammenblandingen af FDB og Coop.
Jeg synes bestemt, at det er positivt, at I gerne vil sætte fokus på de danske madblogs, men det er vel også et led i den overordnede målsætning om “at skabe mest mulig værdi for vores medlemmer”, og det kan man vel godt kalde en kommerciel interesse. Eller?
Jeg har intet problem med, at I ønsker at brande jer som en virksomhed, der arbejder på at fremme folkesundheden, og dermed bidrager positivt til samfundet, ej heller hvis det skulle betyde en øget gevinst til jeres medlemmer. Men hvis I udelukkende ønskede at sætte fokus på madblogs kunne I jo bare skrive om dem, som du så siger, at I også vil gøre, det behøver man vel ikke en konkurrence til.
En del af formålet med konkurrencen, er vel trods alt også at skabe nyt indhold, i form af en masse madopskrifter fra bloggerne, samt øget opmærksomhed og trafik til jeres egen side. Det er helt fint, men det er måske til gengæld også i mindre grad i bloggernes egen interesse…
Jeg stejler også bare lidt over selve begrebet “danmarks bedste blogger” og over ønsket om at gøre hele den uregerlige og heterogene underskov af madbloggere til et homogen masse man kan stille op på en række og så pege på den bedste og råbe hurra!
Jeg følger selv flere meget forskelligartede blogs, og for mig giver det ikke rigtig mening at skulle sige, at den ene er bedre end den anden. Madblogossfæren er jo i den grad drevet af en personlig passion for maden, nogle er meget brede, andre meget snævre i deres fokusområde, og jo flere der er, med hver deres unikke tilgang, jo bedre er det bare for modtagerne.
Når man her ønsker at kårer den bedste, siger man jo også samtidig at den anden er mindre god, og det kan jeg godt frygte i sidste ende vil føre til en ensretning, der på længere sigt vil udvande diversitetetn og kvaliteten af den samlede madblogossfære.
Ikke dermed være sagt at konkurrencer pr. definition er af det onde, og hvis det kan føre til et endnu højere niveau blandt bloggerne og øget fokus, så er det vel glimrende. Men jeg kan nu heller ikke lade være med at tænke at det også fjerner lidt af uskylden…men måske er jeg bare en håbløs romantiker…
Der er mange bloggere der fortjener ros for det store arbejde de lægger i deres side og deler kvit og frit med omverdenen…og jeg selv er kun meget beæret over at der er nogen, der har ønsket at nominere min side, men at konkurrencer også kan fører andet end ros med sig er der jo desværre også en del eksempler på.
Men I skal da have held og lykke med jeres konkurrence…håber det bliver en positiv oplevelse for alle deltagerne…
Venlig hilsen
Rasmus
Hej Rasmus
Tak for svaret! Og du skal ikke beklage sammenblandingen af FDB og Coop – det er en sammenblanding, vi ved, der er rigtig mange, der foretager.
De 1,7 mio. mennesker, der er gået sammen om at eje FDB (en andel koster 200 kroner) prøver naturligvis at få mest muligt ud af det: Vi vil gerne, at Coop giver overskud. Og at medlemmerne får størst mulige økonomiske fordele. Og at vi skaber størst mulig samfundsnytte for de penge, vi har til det. Det fordrer igen, at vi arbejder med størst mulig effektivitet, i de projekter vi arbejder på. Så hvis vi kan sidestille “kommercielle interesser” med “effektivitet” vil jeg give dig helt ret.
Jeg vil også give dig ret i, at bagsiden ved en konkurrence er, at der er nogle, der ikke vinder. Og at man kan komme til at tænke, at de så “ikke er gode”. Vi har alligevel valgt formen med åbne øjne, fordi det også er en form, der kan give meget opmærksomhed.
Men det er ikke en form, der kan stå alene: Vi vil gerne sætte fokus på hele den kakafoni, som madblogs i Danmark er. Derfor arbejder vi som nævnt også på at vise madbloggerne frem på forsiden af viskalspise.dk. Lige nu arbejder vores programmør på at færdiggøre vores nye forside, hvor madblogsne får en central rolle. Det håber jeg er noget, du vil være positiv overfor.
God weekend!
Mvh
Morten
PS: Madbloggerne skal ikke skabe opskrifter på viskalspise.dk. Vi linker til madbloggerne selv – og de udvalgte opskrifter er for at give brugerne bedre indtryk af den enkelte blog.
Rart med lidt afklaring omkring Coop contra FDB :)
Mikkel
http://sushiikøbenhavn.dk/
Hej Morten,
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår, hvad du mener i dit afsnit om at sidestille effektivitet med kommercielle interesser. Men hvis du mener, at konkurrencer er den mest effektive og dermed for jer lønsomme måde at få folk til at spise sundere, så er jeg uenig.
Men lad det nu bare ligge. Det er ikke min intention at skulle gøre jeres konkurrence til noget “ondt” og “destruktivt”. Den er jo for så vidt ganske harmløs…jeg er bare lidt træt af, at der skal gå x-factor i alting. Og det har jeg ikke rigtig selv lyst til at deltage i…men det kan selvfølgelig være meget underholdende at se på…
Bedste hilsner
Rasmus
[…] En anden blogger, der takke nej til deltagelse er Rasmus fra Godtsulten.dk. Her lyder […]
Hej Morten,
Jeg ved ikke om jeg kan give dig ret i at ‘(Coop) … arbejder for at skabe mest mulig værdi for vores medlemmer, bl.a. gennem økonomiske medlemsfordele og en række samfundsnyttige aktiviteter, herunder Madpyramiden’. For mig at se er netop Madpyramiden en af de mest misforståede måder at se madkultur og ernæring på. Jeg mener at have hørt at Pyramiden skulle være opdateret fornyeligt (?), men den er stadig håbløs outdatet og langt væk fra hvad ernæringsforskning fortæller os (meget forenklet): at vi skal spise mere kød og fisk, og langt mindre kornprodukter, ris, pasta og kartofler. Varieret, ja naturligvis, men hvem har en interesse i at vi spiser lige netop så varieret, så alle varegrupper i FDB/Coop butikker er i Pyramiden? Næppe forbrugeren, der vil spise ernæringsmæssigt korrekt.
Mange hilsner,
Lars Markussen